El CREAF i l’escola Rubió i Tudurí col·laboren en la formació d’alumnat en pràctiques

16 de març 2016

L’Institut Rubió i Tudurí, Escola de jardineria de Barcelona i el CREAF fa 14 anys que col·laboren en la formació de l’alumnat d’aquesta escola. Recentment un grup d’alumnes ha visitat el centre de la mà de l’Helena Barril Graells, que els hi ha explicat què és el CREAF i quins són els principals eixos que s’hi desenvolupen.

L'alumnat de l'escola Rubió i Tudurí durant la seva visita al CREAF, el passat 27 de gener. Autor: Institut Rubió i Tudurí, Escola de jardineria de Barcelona.

L’alumnat de l’escola Rubió i Tudurí durant la seva visita al CREAF, el passat 27 de gener. Autora: Marina Garcia

Fruit d’aquesta col·laboració, l’alumnat del Rubió i Tudurí de Barcelona pot realitzar pràctiques en tres Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) que imparteix l’escola. Normalment l’investigador del CREAF i professor de la UAB Anselm Rodrigo és qui presenta els projectes que el CREAF ofereix, alhora que explica les oportunitats d’aprenentatge, acompanyament i formació que l’alumnat podrà assolir. El darrer any, els quatre alumnes que hi ha hagut han participat en projectes sobre la diversitat d’interaccions planta-pol·linitzador, i sobre el potencial invasor de la flora exòtica plantada en parcs i jardins de Barcelona.

La Marina Garcia, coordinadora del Projecte Escoles+Sostenibles i tutora de 2n del CFGS en Gestió Forestal i del Medi Natural, explica que per a l’escola Rubió i Tudurí és un objectiu prioritari “que l’alumnat aprengui directament com es treballa en equip, amb rigor, amb eficiència i amb flexibilitat, i vam veure que amb el CREAF aquesta sincronització resultava  molt directa”. D’aquesta manera l’alumnat que ve a fer les pràctiques es pot enriquir molt més aprenent directament de la gent que s’hi dedica i pot desenvolupar les competències adquirides als diferents cicles formatius de l’escola.

El paper dels tutors i tutores del CREAF

“És un lloc on sabem que els tutors són molt responsables. Ofereixen un tracte de proximitat a la vegada que un rigor a la feina que per a molts, pels quals és el seu primer contacte laboral, és un molt bon exemple de realitat laboral”, comenta l’Anna Febrero, Coordinadora de Projectes de Mobilitat i Internacional i tutora de 1r del CFGS en Gestió Forestal i Medi Natural. Testimoni d’això el donen en Josep Casellas i l’Andrea Benabarre, que van fer les pràctiques al CREAF l’any 2014, amb l’Helena Barril Graells (tècnica del CREAF), en Jordi Bosch (investigador del CREAF) i l’Anselm Rodrigo. “Destacaria el tracte rebut per part de tots els treballadors amb qui vaig coincidir, els quals es van mostrar molt interessats en ensenyar-nos la feina que feien i vam poder ajudar en les tasques que ens van encomanar”, comenta en Josep. I l’Andrea afegeix que a més “vaig poder aprendre sobre les abelles, com es realitza un estudi i com agafar mostres del camp”.

En Víctor Flo durant les seves pràctiques el 2015 al Parc del Garraf. Autora: Helena Barril Graells

En Víctor Flo com a tècnic el 2015 al Parc del Garraf. Autora: Sara Reverté

Aquesta col·laboració entre els dos centres també permet “un valuós accés a actualitzar mètodes, resultats i conclusions” que des de la Rubió i Tudurí poden incorporar en el seu ensenyament, comenta l’Anna Febrero. “Tot sovint utilitzem a l’aula referències d’articles i informes publicats per vosaltres, tenir una col·laboració amb un centre de referència com el CREAF, ofereix un alt grau de qualitat a les activitats formatives del nostre centre”, afegeix la Marina Garcia. I la col·laboració no només es queda amb les pràctiques, i exalumnes com en Víctor Flo van descobrir la seva vocació i els va motivar a seguir estudiant. “Vaig acabar fent el màster al CREAF, a més a més, en l’actualitat estic en procés per realitzar el doctorat al centre”, explica en Víctor.

La visita al CREAF

El passat 27 de gener, un grup de l’alumnat de l’institut van fer una visita pel CREAF de la mà de l’Helena Barril Graells. Van poder veure les instal·lacions del centre, conèixer les persones que hi investiguen i quins són els projectes actuals. “Els hi vam explicar quins són els eixos fonamentals que es desenvolupen al CREAF, de tal manera que es puguin fer una idea de la possible aplicació i sortida laboral als seus estudis, així com de quines són les actituds i competències que es valoren en l’alumnat de pràctiques i en els tècnics del centre”, explica l’Helena.

, , , , , ,

Albert Naya i Díaz
Fascinat per la singularitat de la nostra Terra, he estat recentment viatger per necessitat, i abans aprenent de professor de Ciències d’institut per vocació. I encara abans, quatre anys de Biologia Ambiental (2010-14) i quatre més de Periodisme (2006-10), sempre a la UAB, que m’han servit per ser tècnic en comunicació al CREAF des del 2 de desembre de 2015.
Articles relacionats
,
Sobre desigualtat i diversitat
8 de novembre 2019CREAF
,
Les “idees dibuixades” de Ramon Margalef
4 de novembre 2019David Segarra
Paradisos perduts
19 de setembre 2019Jaume Terradas
El sermó dels avions
8 de juliol 2019Jaume Terradas
,
Per tenir cura del bosc cal tallar arbres
28 de juny 2019J.Luis Ordóñez

Follow CREAF on: