Search

El CREAF connecta la infància amb la natura urbana

El 18 de novembre, més de 70 persones van assistir a la presentació en línia de les iniciatives Green4Children, Transformem els patis i La ciutat dels arbres, liderades pel CREAF, l’Ajuntament de Barcelona i BOS+, respectivament.

Era un dijous de tardor que fregava el vespre. En un racó de l’univers digital, més de 70 persones s’aplegaven al voltant del webinarNaturalitzem la infància des de l’escola per  conèixer nous camins que connectin els nens i les nenes amb la natura de les ciutats.

Una càlida benvinguda de l’Anna Ramon, cap de comunicació del CREAF, ens va introduir als temes centrals d’aquest esdeveniment: quin és el paper de la natura als medis urbans? Com impacta als més petits? Què poden fer les escoles per formar part de la transformació ambiental i social de les ciutats?

Girant sobre tres eixos –recerca, planificació i educació–, el CREAF, l’Ajuntament de Barcelona i l’organització flamenca BOS+ van presentar les seves propostes: “Green4Children”, “Transformem els patis” i “La ciutat dels arbres”.

Des de l’àmbit de la recerca, la Corina Basnou, investigadora del CREAF, va inaugurar Green4Children, un laboratori viu d’intercanvi de coneixement que combina la mirada dels infants i les soluciones basades en la natura (NBS, per les seves sigles en anglès) per fomentar ciutats sostenibles, resilients davant la crisi climàtica i amables amb la biodiversitat i la societat.

Corina Basnou

Amb una visió integradora d’educació, recerca i diàleg, convidem a la comunitat educativa a formar part d’un nus de coneixement sobre la biodiversitat i natura urbanes des de la mirada dels infants.

CORINA BASNOU, coordinadora del projecte Green4Children

La Corina va explicar que els infants del segle XXI viuen en entorns inhòspits i contaminats on els espais verds es troben fragmentats i amb una biodiversitat malmesa. Això fa que els nens i les nenes no tinguin oportunitats per conèixer i interessar-se per la naturalesa, per despertar-ne sensibilitat mitjançant l’experimentació i el joc “brut”. Per aquesta raó, el CREAF inicia el diàleg i ens pregunta: “I si posem els infants al centre de la planificació urbana?”.

Des del sector de la planificació urbana de l’Ajuntament de Barcelona, amb la Marta Carranza vam conèixer el programa Transformem els patis, amb el CREAF com a membre de la taula de seguiment, que està omplint de natura i noves dinàmiques educatives els patis de les escoles públiques de la ciutat de Barcelona.

Segons la Marta, el pati és un espai vital d’experiències on els infants juguen sense intervenció dels adults, on neixen els conflictes i aprenen a resoldre’ls. A la ciutat, on el sòl és un bé escàs, els patis també són espais que s’obren a la comunitat fora de l’horari lectiu per socialitzar i promoure la salut i el benestar. Per convertir-los en refugis climàtics i coeducatius, la Marta va reforçar que cal implicació, compromís i visió a llarg termini per part de tota la comunitat educativa.

A l’última intervenció, la Katriina Kilpi i la Tine de Kezel, de l’organització flamenca BOS+, ens van endinsar al paquet d’inspiració “La ciutat dels arbres” (“City of trees”, pel seu títol original en anglès). Creat dins el projecte sino-europeu Clearing House, amb participació del CREAF, aquest paquet conté 15 lliçons (7 traduïdes al català) perquè els docents puguin integrar conceptes complexos de la naturalesa a les seves assignatures. “Tot el que fas a classe, el pots fer a l’aire lliure”, va afirmar la Tine.

Segons la Katriina, l’objectiu és ajudar als infants a retrobar-se amb la natura, però no des d’un punt de vista utilitari o de control, sinó per tenir-hi una nova relació. La natura permet centrar-nos, millorar la memòria, la creativitat i el nostre estat d’ànim; ens alleuja l’ansietat, millora les relacions socials i dóna impuls al sistema immunitari. A més, genera un comportament de preocupació pel medi ambient que es pot influenciar des de petits si hi ha un contacte freqüent amb els mateixos llocs naturals.

Amb aquestes propostes, l’esdeveniment va rebre una allau d’interès multisectorial, ja que no només van assistir-hi docents, representants d’escoles i d’associacions de famílies d’alumnes, sinó també membres d’entitats de medi ambient i de la comunitat científica, estudiants, treballadors d’administracions públiques i d’empreses privades. Així, el CREAF continua posicionant-se com a referent en cogeneració de coneixement i impacte ecològic-social.

Comparteix l'article!

Articles relacionats

Alumnes participant en activitats d'Escoles Verdes. Font: CREAF
Notícies
CREAF

Vols convertir el teu alumnat en un equip científic? 

El DACC i el CREAF fem una crida als professors i professores de les Escoles Verdes de Catalunya. Oferim un paquet metodològic a les 800 Escoles Verdes del país perquè el seu alumnat pugui treballar en equip amb el CREAF. 

Rosa canina. Autoria: Joanna_Boisse.
Notícies
Anna Ramon

Els boscos europeus perden orquídies, però guanyen roses 

Un estudi internacional liderat pel CREAF determina que la biodiversitat del sotabosc europeu s’ha mantingut estable en els darrers 40 anys, encara que hi ha hagut extincions i noves aportacions a escala local.

Resiliència no és “resistir sense canviar”, com ho pot fer un pont o un edifici davant un terratrèmol. És “canviar per resistir”. Foto: Unsplash.
Coneixement
Jaume Terradas

Sobre resiliència i biodiversitat

En torn de la temàtica ambiental, i en particular del canvi climàtic i els seus efectes, hi ha una polarització acusada entre dos grups: els

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia