L’ecologia ens mou i l’educació, també!

26 de gener 2021

Al CREAF cada dia aprenem una mica més sobre la natura que ens envolta i intentem que aquest coneixement, ple de valors, arribi a la societat. Diverses persones i iniciatives ens han portat fins aquí i ens han permès oferir un aprenentatge ‘en verd’ a les persones que ens envolten i, en especial, a les escoles i les futures generacions. Aquí va una mostra!

Jordi Sardans

L’educació és una peça clau en la transferència de la ciència i té un gran potencial transformador de la societat. Podríem dir que és la mare dels ous d’un canvi cultural i social cap a la justícia ambiental. Per tant, per mi, l’educació es el que fa que prenguin sentit els resultats i els descobriments de la ciència.

SANDRA SAURA, investigadora del CREAF i professora de la UAB

Moltes de les investigadores i investigadors del CREAF són persones transversals: analitzen uns compostos químics al laboratori, viatgen milers de quilòmetres per agafar una mostra de sòl a Amèrica de Sud o un tros de gel d’Alaska… però també es dediquen a transmetre tot el que aprenen en aquestes troballes. No només a través del vincle que tenim amb diverses universitats, com la UAB i la UB, sinó també a partir de projectes que hem liderat i que han estat tot un èxit entre el públic més jove. Un exemple ha estat LiquenCity, una iniciativa de ciència ciutadana que analitza els líquens de les ciutats per conèixer el grau de contaminació de l’aire i que va visitar diverses escoles de Madrid i Barcelona.

Un estudiant fotografia el líquen que veu a través de la lupa de camp en el marc del LiquenCity. Crèdit : Pau Guzmán.

Des d’una altra perspectiva, més propera a la inclusió social, participem des del 2019 en una aliança entre l’escola Peramàs i el CREAF que encara continua. És una aliança que neix dins del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, liderat per la Fundació Bofill, el Departament d’Educació, la Diputació de Barcelona, l’ICE de la UAB i l’Ajuntament de Barcelona. Magnet busca l’acompanyament d’alguns centres educatius de Catalunya per part d’institucions d’excel·lència per dur a terme un projecte innovador, de qualitat i atractiu per a les famílies. La pròpia Sandra Domingo, cap d’estudis de l’escola, explica l’experiència amb el CREAF amb aquestes paraules “amb el CREAF, treballem la ciència i l’ecologia a les aules. No només a partir del mètode científic sinó també a partir dels valors: sensibilitat cap als problemes ambientals, conèixer i estimar la natura, accions per millorar-la, etcètera”. Una de les activitats emblemàtiques que es van dur amb tota l’escola durant el 2020 va ser la creació d’un mapa interactiu de les aus de Mataró.

Pau Guzmán, tècnic de l'equip de Comunicació del CREAF, durant la seva intervenció en el vídeo de l'escola Peramàs (aliança Magnet) per motivar a l'alumnat a buscar els ocells de Mataró.

Pau Guzmán, tècnic de l’equip de Comunicació del CREAF, durant la seva intervenció en el vídeo de l’escola Peramàs (aliança Magnet) per motivar a l’alumnat a buscar els ocells de Mataró.

Entendre la natura per re-aprendre a habitar el planeta 

Sota aquest lema va néixer fa uns anys la primera associació d’investigadores i investigadors del CREAF amb interès per l’educació. Persones motivades pel vincle entre la ciència i l’aprenentatge que estan decidides a transmetre tot el que saben (i en saben un tou!) amb un manifest que comença així: “ens apassiona descobrir com funciona el planeta a partir d’una curiositat infinita. Ens sentim hereus del ric bagatge de l’ecologia del nostre país i l’actualitzem afrontant els reptes actuals. Alhora, volem fer present aquesta ciència a la societat per tal d’enriquir-la”.

Per vehicular aquesta il·lusió, el Grup d’Educació del CREAF ha establert un seguit d’objectius que volen assolir en les activitats en les que participen, entre les quals es troben despertar l’estima pel medi natural aprenent a partir de l’experiència, reflexionar sobre les disfuncions en el funcionament de la societat amb relació amb els ecosistemes que la sustenten i re-aprendre a relacionar-nos d’una forma diferent amb la biosfera i amb totes les persones i pobles que habitem la Terra.

Dos membres actius del Grup, l’Eduard Pla i l’Anabel Sánchez, expliquen en aquest vídeo els moments inspiradors que han viscut a l’aliança Magnet amb l’escola Peramàs i que recullen alguns dels objectius.

D’un pati més verd a una ciutat més verda 

Un dels reptes per re-aprendre a relacionar-nos amb el nostre entorn d’una manera més justa i sostenible és replantejar les ciutats: fer-les més verdes, més accessibles i millor connectades per a la biodiversitat. Com podem iniciar-ho? Transmetent aquest sentiment a les futures generacions i que aprenguin a reverdir el pati de l’escola!

En aquesta línia se situa ‘Vivim, respirem, replantegem Sabadell’, que busca transformar la ciutat de Sabadell amb la col·laboració de la Mariona Ferrandiz, investigadora del CREAF i professora de la UAB. Ara, durant tot el 2021, es replicarà la iniciativa a tres escoles de Barcelona que encara estan per triar —gràcies a que han guanyat un dels Premis Ciutat de Barcelona per fer-ho— i que experimentaran el canvi als seus espais de joc. El lema aquest cop: rePLANTegem Barcelona.

Jordi Sardans

Crec que el paper de l’educació és fonamental, no només en temes ambientals. Ja hem vist, per tot el món, com de perillós és ignorar la ciència en torn al canvi climàtic o les campanyes anti-vacuna, per exemple. Quant abans comencem a combatre-ho, millor. Un nen ha d’entendre la importància dels arbres, de l’aire net o dels oceans.

CORINA BASNOU, investigadora del CREAF

De la mateixa manera, el projecte Clearing House que lidera la Corina Basnou està visitant diverses escoles de Barcelona i la seva àrea metropolitana amb propostes per fer els patis més amigables amb el medi natural i fomentar l’educació a l’aire lliure. Una motivació que també la porta a coordinar el Conexus, un projecte europeu que coproduirà material i coneixement sobre les solucions basades en la natura que poden prendre les ciutats i les comunitats urbanes com les escoles per restaurar el seu ‘ecosistema’ i impulsar el canvi. Ella mateixa explica que “no hi ha res comparat amb la frescor de la mainada quan expliques en una classe la teva ciència, la importància de conservar la biodiversitat, dels espais verds o els fas propostes de com podria ser la seva hora d’esbarjo”.

Jovent i acció climàtica 

A més de les iniciatives enfocades a l’educació primària, el canvi de valors que promou el CREAF està latent a totes les edats. Si bé la llavor del coneixement i amor per la natura es planta a les escoles, s’ha de fer créixer al llarg dels anys i en totes les etapes de l’aprenentatge. Una d’elles, l’adolescència. Per això, i de la mà també de la Mariona Ferrandiz, el CREAF intervindrà al llarg d’aquest nou any en la proposta ‘Joves per l’emergència climàtica’, que pretén apropar la problemàtica del canvi global als joves amb un acompanyament científic. En el nostre cas, sobre Espai públic i clima. Un cop integrat el coneixement, ells mateixos podran plantejar les seves demandes a la comunitat científica, l’administració i la ciutadana.

Jordi Sardans

L’educació ha format part de la meva vida des de sempre. Soc filla de mestra, vaig ser monitora d’esplai, casals d’estiu i menjadors mentre estudiava i ara, com a biòloga, sempre intento transmetre els meus coneixements als altres. Implicar-me en projectes d’educació ambiental és posar el meu gra de sorra per a canviar la societat.

MARIONA FERRANDIZ, investigadora del CREAF i professora de la UAB.

Dins també d’aquestes franges d’edat, la Sandra Saura, investigadora del CREAF i professora de la UAB, ha participat en diversos projectes d’innovació de l’hort agroecològic de la Facultats de Ciències de l’Educació de la UAB i en el programa educatiu Recerkids (en aquest cas, cicle superior de l’Educació primària). En el cas de l’hort universitari per fomentar el contacte amb l’agricultura sostenible de les futures professores i professors. Una educació transformadora que és la principal motivació de la biòloga del centre, com bé demostren l’assignatura ‘Mirem el món: projectes transdisciplinaris’ i el ‘Som el que mengem: ecologia, identitat cultural i canvi social’ que coordina.

També col·laborem a través de la Sandra i de manera puntual amb ‘Eduglobalstem, Recursos per a la integració de l’educació per la justícia global i la transformació social als estudis cientificotècnics a l’educació secundària i universitària’.

Les mobilitzacions pel clima del 20 al 27 de setembre  de 2019 van tenir lloc a tot el món i un gran gruix de participació adolescent. En aquesta foto, a Barcelona.

Les mobilitzacions pel clima del 20 al 27 de setembre de 2019 van tenir lloc a tot el món i un gran gruix de participació adolescent. En aquesta foto, a Barcelona. Crèdit: CatalunyaPlural.

Seguint amb el jovent i ampliant-lo per a tots els adults, ens hem adaptat a l’era virtual amb el MOOC Women in Environmental Biology. Coordinat juntament amb la UAB, es tracta d’un curs virtual i gratuït per aprendre més sobre el paper de les dones en la biologia ambiental i entendre, alhora que s’aprèn sobre conceptes bàsic d’ambientals, com d’esbiaixats estan els nostres referents científics. Ara mateix, el curs ja ha sobrepassat les 4000 inscripcions i recull valoracions tan positives com aquesta: “aquest curs és realment una inspiració i defensa la importància i el paper de les dones en la biologia ambiental. Em va agradar molt”.

Ciència ciutadana i escoles

No hem d’oblidar, quan pensem en educació i aprenentatge, que les ments que estem formant en un futur participaran activament en la vida ciutadana. Com ho faran? A través de la ciència ciutadana és una manera! A més de LiquenCity, el CREAF ha liderat la connexió de les escoles amb la participació ciutadana a través dels tallers dels projectes RitmeNatura i Alerta Forestal. Dues iniciatives de seguiment de la natura —dels calendaris de plantes i ocells que canvien per culpa del canvi climàtic i de l’estat de salut dels boscos catalans respectivament—, que ens han permès explicar com està canviant el medi natural davant de l’augment de temperatures del planeta.  

Jordi Sardans

La visita del CREAF ha sigut una obertura a aprendre l’estudi de la natura d’una altra manera. Engrescar a l’alumnat en l’observació de l’entorn, apropar-los a la ciència ciutadana i que siguin part dels treballs de recerca ha sigut molt enriquidor.

LAURA CERALDI, professora i encarregada dels projectes mediambientals de l’escola Jesuïtes de Gràcia.

Així mateix, hem explicat el canvi global davant les espècies invasores gràciesMosquito Alert, un projecte de ciència ciutadana que ha apropat el món dels mosquits i el seu paper com a vectors de malalties a moltes persones. En el cas d’aquest projecte, ja veterà, el CREAF, el CSIC i l’associació Xatrac han guanyat premis pels seus projectes educatius innovadors i no paren de presentar propostes creatives, com aquest genially, per mantenir l’interès dels joves. Aquest gener, sense anar més lluny, han presentat una Guia sobre Ciència Ciutadana i Aprenentage Servei.

Paral·lelament, aquest 2020 també ha vist la llum la Guia Sobre Ciència Ciutadana, Natura i Educació Ambiental, liderada per Fundesplai, ECODES i el CREAF. Un document que compta amb l’aportació de persones expertes i recull quinze projectes de Ciència Ciutadana locals i internacionals que se centren en l’àmbit de la biodiversitat propera a les ciutats i pobles.

Taller de Mosquito Alert en un institut d’educació secundària. Crèdit: Mosquito Alert.

Materials divulgatius 

Per aprendre, a més d’escoltar, hem de veure i disposar de materials de suport. L’equip de Comunicació del CREAF ha aportat el seu granet de sorra en aquest sentit, creant i difonent materials que posem aquí a la vostra disposició i que han rebut una gran acollida entre el personal educatiu.

, , , , , , , , , , , ,

Tècnica de Comunicació del CREAF des del 2016. Apasionada del món natural i la seva divulgació. Biòloga (UB) i màster en comunicació científica (BSM-UPF).
Articles relacionats
L’excessiva fertilització de conreus de blat amb nitrogen pot explicar l’alta prevalença de la malaltia de celiaquia
4 de març 2021Adriana Clivillé
Alaitz Zabala, una ambientòloga captivada pels sistemes d’informació geogràfica
3 de març 2021Adriana Clivillé
El CREAF vol despertar el cuquet de la recerca als joves amb un nou programa de beques d’estiu
1 de març 2021CREAF
L’eruga del boix és present a 185 municipis i 21 comarques de Catalunya
1 de març 2021CREAF
,
L’AMB aposta pels prats florits en la seva xarxa de parcs per afavorir la biodiversitat
25 de febrer 2021Pau Guzmán

Follow CREAF on: