,

La UAB i el CREAF llancen un MOOC sobre dones en la biologia ambiental

18 de desembre 2019

Donar a conèixer conceptes clau de la biologia ambiental des d’una perspectiva de gènere és el fil conductor del curs 100% obert i accessible a tothom Women in Environmental Biology (Les dones en la biologia ambiental), que posen en marxa la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el CREAF. La formació està disponible al web Coursera especialitzat en MOOC (Massive Open Online Course). La perspectiva de gènere “té un paper fonamental en com entenem el món i en com avança la ciència”, en paraules de la Dra. Sandra Saura Mas, coordinadora del curs. Per tant, el seu plantejament es basa en que cada vegada hi ha més evidències que aquesta visió és clau per fer front de manera efectiva a les problemàtiques ambientals del planeta.

INSCRIU-TE ARA

La voluntat de posar l’accent en la transcendència del gènere en ciència s’explica perquè “permet una mirada més plural de les problemàtiques ambientals i, per tant, obre la porta a possibles noves solucions”, argumenta Sandra Saura Mas. “Resumint molt, es pot dit que el gènere femení col·loca la vida al centre, aspecte íntimament vinculat amb la conservació del planeta i la resolució de problemàtiques ambientals”. Per tant, s’han dissenyat els continguts amb intenció de donar visibilitat a la tasca en biologia ambiental que han dut a terme les científiques els últims segles, molt poc visible per raons socials i culturals. Així mateix, els continguts se centren en la vida i la conservació de les espècies.

La perspectiva de gènere s’ha aplicat tant en els continguts com en l’estructura del programa educatiu. S’ha dut a terme per professorat del Departament de Biologia Animal, Vegetal i Ecologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i per personal del CREAF.  Ha estat produït pel programa institucional MOOC de l’Escola de Postgrau de la UAB i ha rebut l’assessorament de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB.

Alguns noms propis

Si bé la voluntat de la formació és donar veu i visibilitat a investigadores diverses i fugir de pocs noms propis, algunes autores referents que s’estudien són Vandana Shiva, física i activista en favor de l’ecofeminisme, doctorada en ciències físiques per la Universitat de Western Ontàrio (Canadà); Maria Mies, sociòloga alemanya impulsora de l’ecofeminisme i professora de la Universitat de Colònia de Ciències Aplicades, i Yayo Herrero, antropòloga, enginyera, professora i activista ecofeminista espanyola, entre d’altres.

Com a part del programa lectiu, es donen a conèixer investigadores que han fet aportacions essencials a la biologia ambiental al llarg de la història i s’ofereixen referències i material per conèixer-ne moltes més. En són exemples Morgane Tidière, doctora en Ecologia i Biologia Evolutiva de la Claude Bernard University de Lió; Núria Gaju Ricart, investigadora del Departament de Genètica i Microbiologia de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB; Sandra Lavorel, investigadora en Ecologia funcional, directora de recerca del Centre Nacional per a la Investigació Científica de França i membre de l’Acadèmia de Ciències francesa des de 2013; Sandra Brucet Balmaña, investigadora ICREA del Grup d’Investigació Biodiversitat, Ecologia, Tecnologia i Gestió Ambiental de la Universitat de Vic i Rosa Maria Poch, enginyera agrònoma, edafòloga i catedràtica de la Universitat de Lleida.

women2

Contingut idoni per a professorat

El curs s’adreça a persones amb interès per la biologia, la sostenibilitat, el medi ambient i la igualtat de gènere. Alhora, constitueix un material especialment adient per a professorat de primària, secundària i universitari. “Cada cop hi ha més lleis i normatives que aproven la inclusió d’accions per a la igualtat de gènere en l’àmbit educatiu de primària, secundària i universitari però detectem moltes mancances per part del professorat a l’hora de fer efectives aquestes accions”, explica Sandra Saura Mas.

El MOOC ‘Women in Environmental Biology’ pretén formar també professorat i servir d’exemple de com incloure la perspectiva de gènere en la docència

“Per això el MOOC ‘Women in Environmental Biology’ pretén formar també professorat i servir d’exemple de com incloure la perspectiva de gènere en la docència”. A més, la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient són competències clau en la majoria d’àmbits educatius.

Formar-se en temes relacionats amb la biodiversitat, la sostenibilitat, el benestar humà i la igualtat de gènere té un impacte transversal i d’actualitat per a qualsevol àmbit laboral. Per tant, aquest curs també va adreçat a persones amb qualsevol altre ocupació o formació i amb interès per la sostenibilitat i la igualtat de gènere.

Professorat del curs

sandra

Dra. Sandra Saura Mas
Cordinadora del curs i professora de la unitat d’Ecologia del Departament de Biologia Animal, Biologia vegetal i Ecologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) des del curs 2009‐10. També ha impartit docència en altres universitats i ha fet diverses estades de recerca a l’estranger. Actualment exerceix de docent (en anglès i en català) en dues facultats: Biociències i Ciències de l’Educació. Forma part del grup de recerca en educació transdisciplinar (GRET) i de diversos projectes de recerca en educació relacionats amb l’educació transdisciplinar i amb la docència en anglès. També és investigadora de la UAB i el CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals), doctorada en ecologia, actualment té com a temes principals de recerca la conservació d’espècies amenaçades i els efectes del canvi global sobre les espècies, les comunitats i les seves característiques funcionals.Coordinació del curs i persona de contacte: sandra.saura@uab.cat

 

gemma

Dra. Gemma Armengol Rosell

Professora titular del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia de la UAB, especialista en Antropologia Biològica. Ha fet classes de “Cos Humà i Salut” i “Societat, ciència i cultura” als graus d’Educació Infantil i Educació Primària de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Actualment està fent classes de Genètica Humana i Genètica del Càncer del grau de Genètica i Biologia a la Facultat de Biociències de la UAB. Està interessada per la divulgació científica i en aquest sentit ha publicat dos articles a la revista UAB divulga. Ha participat en dos projectes d’innovació docent.

 

mariona

Dra. Mariona Ferrándiz Rovira
Investigadora postdoctoral i docent del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia de la UAB des del curs 2015‐2016. És doctora per la Université Claude Bernard Lyon 1 en Ecologia de poblacions. Actualment exerceix de docent en assignatures relacionades amb la biologia de la conservació, dinàmica de poblacions, avaluació ambiental i sistemes d’informació geogràfica als graus de Biologia Ambiental i Ciències Ambientals, així com al Màster d’Ecologia Terrestre. Ha realitzat els cursos de Formació Docent en Educació Superior (FDES) de la UAB (2017) així com altres cursos de formació per a PDI de la UAB i té l’Acreditació de Profesor Ayudante Doctora (PAD: 2017‐2344) (2017). Ha liderat un projecte d’innovació docent de la UAB (2017-2018) per a la millora de l’escriptura al grau de Biologia Ambiental. Investigadora adscrita al CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals) en temes relacionats amb ecologia evolutiva, i més en concret en el seguiment de fauna salvatge.

 

merce

Dra. Mercè Llugany Ollé
Professora Titular de la unitat de Fisiologia Vegetal de la UAB. Coordinadora  del grau de Biologia ambiental des del curs 2012/13 fins el gener de 2019. Actualment coordinadora del Màster interuniversitari de Biologia, Genòmica i Biotecnologia vegetals (UAB/UB/CRAG). Actualment exerceix de docent en assignatures relacionades amb l’adaptació de plantes a sòls problemàtics,  en els mecanismes de toxicitat dels  metalls pesants i en la interacció de l’estrès biòtic i abiòtic en les plantes.

 

anna

Dra. Anna Soler Membrives
Professora agregada interina de la unitat de Zoologia del Departament de Biologia Animal, Biologia vegetal i Ecologia de la UAB. Doctorada en biologia, especialització biologia marina. El focus de recerca està centrat principalment en les comunitats marines bentòniques, i en la gestió i conservació d’espècies animals. Forma part del grup de recerca en Salut d’Ecosistemes i Animals Aquàtics (Seaaq‐UAB). Actualment exerceix de docent (en anglès i en català) en dues facultats (Biociències i Ciències) i diversos graus (Biologia Ambiental, Biologia, Ciències Ambientals), i és coordinadora adjunta del grau de Biologia Ambiental. Ha participat en diversos projectes d’innovació docent, relacionats amb l’educació transdisciplinar de la biologia marina, i amb l’escriptura en Biologia.

 

andrea

Dra. Andrea Vidal Llevará
Investigadora postdoctoral del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia de la UAB. Treballa amb l’equip d’Edafologia i Química Agrícola des de març del 2018. És doctora per la University of Leeds en Biogeoquímica Ambiental. Actualment exerceix de docent en assignatures relacionades amb la ciència del sòl en diferents graus (Biologia Ambiental, Ciències Ambientals i Geologia) a la UAB i el Màster Interuniversitari en Gestió de Sòls i Aigües amb seu a la Universitat de Lleida (UdL). Pel que fa a recerca, li interessen la gestió de la matèria orgànica , els cicles biogeoquímics i el paper dels microorganismes als sòls. Ha col·laborat en diferents projectes de d’economia cooperativa, agricultura ecològica i igualtat de gènere en l’esport. També participa en projectes de difusió i col·labora a un diari.

 

anna ramon

Anna Ramon Revilla
Responsable de comunicació del CREAF des del 2011, amb més de deu anys d’experiència gestionant la comunicació de centres de recerca. Llicenciada en Biologia per la UAB (2005) i Màster en Comunicació Científica Mèdica i Mediambiental per la UPF Barcelona School of Management (2007). Col·laboradora del Postgrau en Comunicació Científica de la UVic i en el Projecte Formatiu en Gestió Estratègica i Operativa de Centres i Unitats de Recerca d’Excel∙lència de la Xunta Galicia com a professora de comunicació corporativa en centres de recerca. Actualment coordino també els plans de comunicació de 5 projectes de ciència ciutadana en l’àmbit ambiental d’entre els que destaquen Mosquito Alert o la plataforma Natusfera.

, , , ,

Adriana Clivillé
Articles relacionats
La conservació de la biodiversitat, clau per al futur de l’economia catalana
17 de gener 2020CREAF
En Josep Peñuelas respon dubtes de nens i nenes sobre el canvi climàtic a l’InfoK
16 de gener 2020Pau Guzmán
,
Conèixer el potencial evolutiu per a conservar i gestionar: l’exemple del teix
16 de gener 2020Àlex Richter-Boix
Les primaveres més verdes estan provocant estius més secs i calorosos
14 de gener 2020Adriana Clivillé
,
“La conca mediterrània s’escalfa un 20% més ràpid que la resta del planeta” adverteix l’Alejandra Morán a la COP25
10 de gener 2020Verónica Couto Antelo

Follow CREAF on: