Search

La Xarxa d’Escoles Verdes ofereix formació i acompanyament sobre ciència ciutadana de la mà del CREAF

La ciència i la natura juntes, tan fonamentals i ancestrals, poden ser una eina d’innovació educativa. Aquesta és el motor del nou projecte conjunt d’innovació educativa entre el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i el CREAF. Ambdues entitats inicien aquest setembre un procés d’acompanyament dirigit a les més de 800 Escoles Verdes de Catalunya que té per objectiu apropar la natura a les aules de secundària i formació professional a través de la ciència ciutadana. Per una banda, la natura, com un element d’observació, permet als alumnes fer-se preguntes i sortir dels materials i ambients escolars tancats i grisos. Per altra banda, la ciència ciutadana, amb un mètode científic immersiu, permet al professorat treballar el pensament crític i acostar la ciència al jovent. En tot el procés, els centres que participin en aquest acompanyament tindran un gran al·licient: estaran en contacte directe amb el CREAF i participaran directament en la seva recerca i resultats sobre canvi climàtic, boscos i biodiversitat.

Aquest projecte forma part de l’ Estratègia del patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya, EsNatura i pretén obrir camí en la corresponsabilitat en la conservació de la natura, implicant la comunitat educativa a prendre-hi part. Així, vol despertar consciència de l’entorn, incorporar els valors de la biodiversitat i els serveis que ens ofereix, posar en joc els valors associats a la cura, el respecte i l’entesa de la natura en termes científics, socials i polítics.

Un viatge científic a l’aula

La primera parada del viatge que ofereix la iniciativa impulsada pel Departament d’Acció Climàtica és un paquet formatiu destinat a docents per apropar-los a la natura, la recerca, la ciència ciutadana i a l’ús d’aquesta com a eina d’innovació educativa, aprenentatge competencial i directe. El paquet consta de dues formacions validades pel Departament d’Educació que es duran a terme a la tardor. La primera formació, online,  versarà entorn conceptes introductoris i experiències docents en ciència ciutadana. La segona, en format presencial, treballarà els coneixements relacionats amb els projectes en què pot participar cada centre, o en els que pot crear, les eines més habituals i les metodologies. Més endavant els docents participants, poden optar a vincular-se amb el CREAF per tal de dur a terme aquest viatge acompanyats del centre. A meitat del segon trimestre, s’iniciaran les activitats que els diferents centres acordin amb el CREAF que els anirà donant suport transversal per a resoldre dubtes, dificultats i compartir l’èxit d’un aprenentatge real i actiu. L’objectiu final d’aquesta formació és que els centres entenguin i siguin capaces de crear i participar en projectes de ciència ciutadana, fer-los autònoms i que incorporin aquesta metodologia en el seu dia a dia.

Infografia sobre “La natura a l’aula a través de la ciència ciutadana”

Compromís amb la ciència des de joves

En aquest procés conjunt, les dades i el treball de l’alumnat es farà servir en els projectes de recerca que té en marxa el mateix CREAF. A més, un cop cada centre hagi posat en pràctica el seu projecte de ciència ciutadana, o n’hagi creat el seu propi, el procés d’acompanyament els convidarà a la parada final del viatge conjunt: explicar-ho com ho fan els i les científiques, a través d’un congrés final, mitjançant pòsters o escrivint els seus propis articles científics, entre d’altres activitats que aniran plantejant-se o proposant per compartir el coneixement que han generat.

“Aquest concepte és molt innovador des del punt de vista educatiu, l’aprenentatge a través de la interacció amb la realitat motiva l’alumnat, acosta la ciència als més joves i deixa entrar la natura i la vida dins l’aula”

LAURA FORCE, tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF

Comparteix l'article!

Articles relacionats

Vespa asiàtica (Vespa velutina). Autoria: cris_mc, iNaturalist.
Notícies
Angela Justamante

EXOCAT organitza una marató per a trobar espècies invasores a Catalunya

Quines són les espècies invasores més comunes? S’està estenent la seva població arreu del territori? Per a poder recollir més informació sobre aquesta problemàtica i generar una base de dades extensa, el CREAF i el DAAC obren el projecte de seguiment de les espècies exòtiques a Catalunya, EXOCAT, a la participació ciutadana i durant 3 dies (del 24 al 26 de maig).

Alumnes participant en activitats d'Escoles Verdes. Font: CREAF
Notícies
CREAF

Vols convertir el teu alumnat en un equip científic? 

El DACC i el CREAF fem una crida als professors i professores de les Escoles Verdes de Catalunya. Oferim un paquet metodològic a les 800 Escoles Verdes del país perquè el seu alumnat pugui treballar en equip amb el CREAF. 

La ginesta, que la veiem florida en aquesta imatge del 22 d'octubre a Barcelona, només hauria de tenir flors entre els mesos d'abril i juliol. Font: Elisabeth Llopart (Voluntària de RitmeNatura)
Notícies
Gerard Gaya

Plantes d’arreu de Catalunya floreixen i fructifiquen també a la tardor a causa de la calor dels darrers mesos

La temperatura de setembre i octubre, molt més càlida del que és habitual per l’època de l’any, ha modificat els cicles naturals de moltes espècies, substituint l’inici de la tardor per una “segona primavera”. Ha tornat a brotar vinya del Penedès i el Garraf, s’ha retardat la caiguda de les fulles d’alguns arbres de fulla caduca i han florit per segona vegada multitud de plantes silvestres i arbres fruiters des de les Terres de l’Ebre fins a la Catalunya Nord.

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia