La Xarxa d’Escoles Verdes ofereix formació i acompanyament sobre ciència ciutadana de la mà del CREAF

La ciència i la natura juntes, tan fonamentals i ancestrals, poden ser una eina d’innovació educativa. Aquesta és el motor del nou projecte conjunt d’innovació educativa entre el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i el CREAF. Ambdues entitats inicien aquest setembre un procés d’acompanyament dirigit a les més de 800 Escoles Verdes de Catalunya que té per objectiu apropar la natura a les aules de secundària i formació professional a través de la ciència ciutadana. Per una banda, la natura, com un element d’observació, permet als alumnes fer-se preguntes i sortir dels materials i ambients escolars tancats i grisos. Per altra banda, la ciència ciutadana, amb un mètode científic immersiu, permet al professorat treballar el pensament crític i acostar la ciència al jovent. En tot el procés, els centres que participin en aquest acompanyament tindran un gran al·licient: estaran en contacte directe amb el CREAF i participaran directament en la seva recerca i resultats sobre canvi climàtic, boscos i biodiversitat.

Aquest projecte forma part de l’ Estratègia del patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya, EsNatura i pretén obrir camí en la corresponsabilitat en la conservació de la natura, implicant la comunitat educativa a prendre-hi part. Així, vol despertar consciència de l’entorn, incorporar els valors de la biodiversitat i els serveis que ens ofereix, posar en joc els valors associats a la cura, el respecte i l’entesa de la natura en termes científics, socials i polítics.

Un viatge científic a l’aula

La primera parada del viatge que ofereix la iniciativa impulsada pel Departament d’Acció Climàtica és un paquet formatiu destinat a docents per apropar-los a la natura, la recerca, la ciència ciutadana i a l’ús d’aquesta com a eina d’innovació educativa, aprenentatge competencial i directe. El paquet consta de dues formacions validades pel Departament d’Educació que es duran a terme a la tardor. La primera formació, online,  versarà entorn conceptes introductoris i experiències docents en ciència ciutadana. La segona, en format presencial, treballarà els coneixements relacionats amb els projectes en què pot participar cada centre, o en els que pot crear, les eines més habituals i les metodologies. Més endavant els docents participants, poden optar a vincular-se amb el CREAF per tal de dur a terme aquest viatge acompanyats del centre. A meitat del segon trimestre, s’iniciaran les activitats que els diferents centres acordin amb el CREAF que els anirà donant suport transversal per a resoldre dubtes, dificultats i compartir l’èxit d’un aprenentatge real i actiu. L’objectiu final d’aquesta formació és que els centres entenguin i siguin capaces de crear i participar en projectes de ciència ciutadana, fer-los autònoms i que incorporin aquesta metodologia en el seu dia a dia.

Infografia sobre “La natura a l’aula a través de la ciència ciutadana”

Compromís amb la ciència des de joves

En aquest procés conjunt, les dades i el treball de l’alumnat es farà servir en els projectes de recerca que té en marxa el mateix CREAF. A més, un cop cada centre hagi posat en pràctica el seu projecte de ciència ciutadana, o n’hagi creat el seu propi, el procés d’acompanyament els convidarà a la parada final del viatge conjunt: explicar-ho com ho fan els i les científiques, a través d’un congrés final, mitjançant pòsters o escrivint els seus propis articles científics, entre d’altres activitats que aniran plantejant-se o proposant per compartir el coneixement que han generat.

“Aquest concepte és molt innovador des del punt de vista educatiu, l’aprenentatge a través de la interacció amb la realitat motiva l’alumnat, acosta la ciència als més joves i deixa entrar la natura i la vida dins l’aula”

LAURA FORCE, tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF

Articles relacionats

La floració dels rosers s'ha avançat també a les comarques interiors i en regions muntanyoses de Catalunya. A la imatge, un roser florit a Olot l'1 de gener. Font: Josep Maria Mallarach.
Notícies
Anna Ramon

Flors, processionària i mosquits s’avancen amb l’hivern càlid a Catalunya

Els projectes de ciència ciutadana del CREAF alerten aquest hivern de la floració prematura de plantes silvestres, de l’observació de fileres de la processionària del pi abans del que ès habitual i la presència prematura de mosquits tigre i comuns actius a la ciutat de Barcelona.

Efectes de la sequera i la falta d'aigua. Albolote, Granada. Font: Pilar Flores.
Notícies
Veronica Couto Antelo

La sequera i l’escassetat d’aigua, subjectes a debat públic

La ciència de l’aigua no és només ecologia i hidrologia, també inclou geografia, sociologia i filosofia. Aprofundim sobre la connexió entre sequeres, escassetat d’aigua i societat amb Pilar Paneque,
responsable de l’Observatori Ciutadà de la Sequera i Annalies Broekman i Anabel Sànchez, expertes en aigua del CREAF.

Voluntariat del projecte de ciència ciutadana Observatori metropolità de papallones mBMS en un curs de formació sobre papallones. Foto: Pau Guzmán.
Notícies
Pau Guzmán

Aquesta tardor la ciència ciutadana del CREAF surt a escena. Vens a l’espectacle?

El CREAF surt a escena aquest octubre i participarà en les primeres Jornades de Ciència Ciutadana a Sabadell amb diferents sessions. Però l’espectacle no acaba aquí: de mitjans d’octubre a mitjans de novembre és el Mes de la Ciència Ciutadana i està farcit d’activitats. No et perdis res!

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia