Search

El present i futur de les muntanyes, des de les valls fins als cims, eix del congrés d’Euromontana 2024 que el CREAF co organitza 

L'economia de muntanya contempla a vida de les persones, l'agricultura, l'impacte de l'oci i el turisme, la realitat mediambiental avui condicionada pel canvi climàtic i la necessitat de noves infraestructures, per anomenar les essencials. Imatge: Domini públic.
L'economia de muntanya contempla a vida de les persones, l'agricultura, l'impacte de l'oci i el turisme, la realitat mediambiental avui condicionada pel canvi climàtic i la necessitat de noves infraestructures, per anomenar les essencials. Imatge: Domini públic.

L’associació europea Euromontana –dedicada al desenvolupament sostenible de les zones de muntanya– celebra a Puigcerdà (La Cerdanya) el seu 13è congrés del 15 a 18 d’octubre de 2024 amb l’enunciat ‘Shaping the future of mountain economies’. Aquesta trobada internacional és bianual i proposa compartir i debatre les possibilitats de present i futur dels territoris muntanyencs, sobretot en l’àmbit econòmic, contemplant també el mediambiental i social. El CREAF s’involucra en co organitzar el congrés, juntament amb Euromontana, el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Puigcerdà. La pre inscripció al congrés està oberta.

El congrés vol ser un espai de reflexió que aculli la veu de les entitats integrants de l’Euromontana: representants d’organitzacions agràries, d’associacions de veïnes i veïns, instituts de recerca, associacions vinculades amb l’economia de la zona i també governs. El seu objectiu és posar en comú vies per promoure un autèntic desenvolupament dels territoris lligats a la muntanya, des de les valls fins als cims. Per això, contempla l’evolució de la vida de les persones lligada a l’agricultura, l’impacte d’una economia vinculada a l’oci i al turisme, la realitat mediambiental avui condicionada pel canvi climàtic i la necessitat de noves infraestructures i la digitalització, per anomenar-ne algunes d’essencials.     

La trobada tractarà l'evolució de la vida de les persones lligada a l'agricultura, l'impacte d'una economia vinculada a l'oci i al turisme, la realitat mediambiental avui condicionada pel canvi climàtic i la necessitat d'infraestructures i la digitalització, per anomenar-ne algunes d'essencials. 

En l’anterior congrés europeu, celebrat a Calàbria (Itàlia) el 2022, es va adoptar la declaració Smart mountains: making our territories more attractive and resilient in the face of social, economic and environmental transitions, que conté els principis rectors del desenvolupament de les àrees de muntanya europees fins el 2050. L’octubre de 2024, Puigcerdà serà l’escenari de la tretzena edició del congrés internacional on, partint d’aquesta declaració, s’aprofundirà en els reptes i les estratègies per incrementar la resiliència, sostenibilitat i prosperitat de l’economia de les àrees de muntanya

Les línies de reflexió i treball de la cita internacional de 2024 són les següents: 

  1. Com incrementar el valor dels productes agrícoles de muntanya. Sistemes de màrqueting directe, optimització dels canals de distribució, segells de qualitat i de producció ecològica i el cultiu de nous productes. 
  1. De la matèria prima al processat. Com tornar a atreure el sector secundari a les àrees de muntanya per transformar-ne la producció 
  1. Digitalització de l’economia de muntanya
  1. Impuls de l’emprenedoria, les empreses emergents i les iniciatives de persones autònomes. 
  1. Treballar amb la natura. Nous enfocaments del turisme a les zones de muntanya, els desafiaments del canvi climàtic i la transformació de les estacions de muntanya. 
  1. Treballar per a la natura. Quantificar i compensar els serveis ecosistèmics que presten les activitats agràries a les muntanyes, per equilibrar la preservació dels ecosistemes i tenint en compte la prosperitat de les persones que treballen en el sector primari. 
  1. Què fa que les comunitats de muntanya funcionin. Més enllà de l’accés als serveis, aquesta línia de treball vol posar en valor les oportunitats per al desenvolupament personal i professional de viure a la muntanya, així com la qualitat de vida que ofereix aquest entorn. 
  1. Superar les barreres per atraure residents. Com millorar l’accés a un habitatge assequible i mobilitzar pisos buits en àrees rurals. 
  1. Més enllà de la perspectiva local. Aprofitar els vincles rural-urbà per construir economies de muntanya resilients. 

Euromontana té seu a Brussel·les (Bèlgica) i l’integren 70 organitzacions de 15 països europeus. El seu origen es remunta a un seminari sobre agricultura de muntanya organitzat per l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO) l’any 1953, si bé va esdevenir entitat independent el 1995.  

Comparteix l'article!

Articles relacionats

Coneixement
CREAF

Jugant amb pedretes

Dir que el fenomen de la globalització ho està canviant tot no és cap novetat. Com tampoc ho seria apuntar que les noves tecnologies d’informació

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia