Mariona Ferrandiz guanya el Premi de Recerca Científica de l’Ajuntament de Barcelona

La investigadora del CREAF ha guanyat el premi pel projecte “Replantegem entorns escolars”, per implicar l’alumnat en l’elaboració de propostes per reverdir els seus patis.

Mariona Ferrándiz. Foto: Josep Losada
Mariona Ferrándiz. Foto: Josep Losada

Mariona Ferrandiz, investigadora del CREAF i professora del Departament de Biologia Vegetal, Biologia Animal i Ecologia (BABVE) de la UAB, ha estat una de les 15 persones guardonades en la primera edició dels Premis de Recerca Científica de l’Ajuntament de Barcelona.

 

Mariona Ferrándiz

Rebre aquest premi representa un impuls en la meva carrera com a científica. Al ser investigadora jove és molt difícil poder liderar projectes i amb aquest premi tindré l’oportunitat de fer-ho a través d’una recerca que he construït des de zero amb un equip multidisciplinar d’expertes en urbanisme i biologia. Mariona Ferrandiz

Projecte “Replantegem entorns escolars”

Ferrandiz ha rebut el guardó pel seu projecte “Replantegem entorns escolars”, que parteix de l’escola i del seu entorn com a punt fonamental on centrar esforços per al replantejament de la ciutat.

“Replantegem és una iniciativa que va agafar embranzida des de la pandèmia i arrel de que les meves condicions laborals canviaven. Des de l’estiu passat estem formant-nos en emprenedoria i mirant de treballar no només a administracions i centres escolars com hem fet fins ara sinó mirar també cap a la promoció de canvis a les empreses i les llars. Anar cap a unes ciutats sostenibles on es tingui cura de les persones i de la biodiversitat és la clau del nostre futur i, per tant, des de replantegem tenim molta feina a fer!”, comenta Ferrandiz.

La meitat de la població mundial viu en ciutats, on sol haver-hi pocs espais verds i una elevada contaminació de l’aire. A més, la urbanització tradicional de les ciutats contribueix a potenciar el canvi climàtic, afavoreix la pèrdua de biodiversitat global i genera greus problemes de salut a la ciutadania.

Utilitzant l’educació ambiental i la ciència ciutadana aquest projecte pretén que la millora de l’entramat urbà es realitzi mitjançant actuacions transversals i participatives implicant la ciutadania en el coneixement, la concreció i l’elaboració de propostes per a reverdir els seus patis.

El projecte té dues branques: la proposta educativa a escoles i l’estudi tècnic dels entorns escolars. A tres escoles públiques situades en diferents barris de la ciutat es realitzarà una unitat didàctica per a conèixer, co-dissenyar i transformar els seus patis per tal de millorar tant la seva capacitat per acollir biodiversitat com per afavorir diversos espais de joc. L’aprenentatge de l’alumnat serà estudiat a través d’una recerca. L’estudi tècnic dels entorns escolars, fet amb un equip multidisciplinari, pretén generar un mapa que pugui ser una eina útil per a la presa de decisions als equips gestors.

Utilitzant l’educació ambiental i la ciència ciutadana com a una poderosa eina de diagnosi, d’empoderament, de transformació social i de protecció del territori, aquest projecte pretén que la millora de l’entramat urbà es realitzi mitjançant actuacions i activitats d’educació ambiental transversals i participatives implicant la ciutadania (en especial l’alumnat de les escoles) en el coneixement, la concreció i l’elaboració de propostes per a reverdir els seus patis.

Els nous premis, convocats el mes d’octubre passat amb una dotació d’1,2 milions d’euros provinents dels Fons COVID, van ser habilitats per l’Ajuntament de Barcelona per atendre l’emergència provocada per la crisi de la COVID-19. Els premis estan adreçats a investigadores i investigadors de fins a 40 anys i la resposta a aquesta primera convocatòria ha comptat amb molta participació femenina, amb projectes de recerca presentats majoritàriament per dones.

Articles relacionats

Imagen del 14 de junio captada por Copernicus. Se observa en una escala de colores cálidos las temperaturas de la superficie del suelo (Land Surface Temperatre, LST). Los colors más oscuros corresponden a más temperatura en ºC.
Coneixement
Veronica Couto Antelo

Sense els arbres no hi ha ciutats del futur

Les imatges del programa d’observació satèl·lit Copernicus que es van publicar fa uns dies són esfereïdores. Hi podem veure com la temperatura de la superfície

L’alumnat dels FenoCentres ha aportat gairebé 1.400 observacions de plantes i animals a l’observatori ciutadà RitmeNatura. Autor: Pau Guzmán
Notícies
Gerard Gaya

Neix la xarxa de FenoCentres de l’observatori ciutadà RitmeNatura amb 18 escoles i instituts

Més de 500 alumnes de la província de Barcelona han observat 1.350 canvis en el calendari natural de 289 espècies diferents de plantes i animals gràcies a l’observatori ciutadà Ritme Natura. Aquestes dades ciutadanes es combinaran amb dades de satèl·lit i permetran crear FenoTwin, un mapa on es veurà en temps real com canvia la natura al llarg de l’any. Es presentarà, juntament amb la primera generació de la xarxa de FenoCentres, el 15 de juny.

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia