Search

Vols que la teva escola formi part d’una xarxa virtual per estudiar la biodiversitat?

iNaturalist també té una aplicació per a smartphones .
iNaturalist també té una aplicació per a smartphones .

El CREAF inicia un nou projecte per introduir la plataforma virtual iNaturalist a les escoles. El 2015 ja s’ha fet una prova pilot a dues escoles de Catalunya amb alumnes de primer d’ESO.  Els bons resultats han donat peu a fer una crida a tots aquells centres que estiguin interessats en participar al projecte.

iNaturalist també té una aplicació per a smartphones .
El projecte vol apropar iNaturalist als estudiants més joves. Font: pixabay

Durant el 2014 i 2015, el CREAF i el CSIC han proposat un nou projecte de participació ciutadana a través de la plataforma iNaturalist. L’iNaturalist ofereix un portal web i una aplicació mòbil a la qual els amants de la natura registren i comparteixen observacions d’espècies. Actualment, és una de les més utilitzades a tot el món. Els seus usuaris poden introduir informació sobre plantes, animals, o fenòmens naturals, participar en discussions i, fins i tot, obrir un bloc.

El 2014 l’investigador Bernat Claramunt i el seu equip va traduir aquesta aplicació al català, basc, gallec i a l’espanyol i el 2015 han fet una primera prova pilot per introduir l’iNaturalist a les escoles, concretament amb els cursos de primer d’ESO de dos centres.

En una de les escoles, es va proposar un projecte de treball en grup sobre la biodiversitat urbana. Durant unes setmanes, els alumnes van fotografiar plantes i animals del seu barri i van introduir la informació que el professor els demanava via iNaturalist. Després, van sincronitzar les dades a l’aula, van ampliar la informació, i van comentar els resultats. A l’altra escola, es va treballar íntegrament al laboratori, i es va utilitzar l’iNaturalist per complementar un treball sobre la qualitat de l’aigua a partir de fotografies fetes des del microscopi.

Partint de l’èxit d’aquests dos casos, Claramunt i el seu equip volen sol·licitar un nou projecte a la FECYT per continuar implementant aquest tipus d’activitats durant 2016 al màxim nombre d’escoles possible. Per aquest motiu es necessiten escoles que puguin estar interessades en el projecte si aquest finalment és concedit. Aquestes activitats són especialment interessants a partir de primer d’ESO, ja que és necessari utilitzar telèfons mòbils.

Si alguna escola o centre de secundària està interessat en el projecte, el compromís del CREAF seria:

  • Ajudar a pensar i preparar l’activitat concreta a realitzar.
  • Implementar la interfície de treball, d’acord amb l’escola.
  • Donar la formació necessària al professorat.
  • Fer un seguiment de l’activitat.
  • Si l’escola disposa d’una pàgina web en un entorn Drupal o WordPress, podem incorporar l’activitat en aquests entorns.

El termini per presentar el projecte acaba el 9 de juny. Si algun centre està interessat en participar cal que ompli el següent formulari:

https://docs.google.com/forms/d/1hsUkat4gK0cdVOnthNJK5A0DUUZ7MvFdQPQu4LZ2Sdc/viewform

Per resoldre dubtes sobre el potencial de l’aplicació, podeu escriure als coordinadors de la iniciativa:

Bernat Claramunt: bernat.claramunt@uab.cat / Agustí Escobar: a.escobar@creaf.uab.cat

Comparteix l'article!

Articles relacionats

Roure pènol (Quercus robur) a l'Alta Garrotxa. Imatge: Galdric Mossoll
Notícies
Galdric Mossoll

Com passen la set els arbres? 

Els vegetals juguen un paper fonamental a la Biosfera ja que absorbeixen diòxid de carboni, emeten oxigen i mobilitzen aigua, del sòl a l’atmosfera. Com beuen els arbres, i què passa quan s’acaba l’aigua del substrat?

Vespa asiàtica (Vespa velutina). Autoria: cris_mc, iNaturalist.
Notícies
Angela Justamante

EXOCAT organitza una marató per a trobar espècies invasores a Catalunya

Quines són les espècies invasores més comunes? S’està estenent la seva població arreu del territori? Per a poder recollir més informació sobre aquesta problemàtica i generar una base de dades extensa, el CREAF i el DAAC obren el projecte de seguiment de les espècies exòtiques a Catalunya, EXOCAT, a la participació ciutadana i durant 3 dies (del 24 al 26 de maig).

La ginesta, que la veiem florida en aquesta imatge del 22 d'octubre a Barcelona, només hauria de tenir flors entre els mesos d'abril i juliol. Font: Elisabeth Llopart (Voluntària de RitmeNatura)
Notícies
Gerard Gaya

Plantes d’arreu de Catalunya floreixen i fructifiquen també a la tardor a causa de la calor dels darrers mesos

La temperatura de setembre i octubre, molt més càlida del que és habitual per l’època de l’any, ha modificat els cicles naturals de moltes espècies, substituint l’inici de la tardor per una “segona primavera”. Ha tornat a brotar vinya del Penedès i el Garraf, s’ha retardat la caiguda de les fulles d’alguns arbres de fulla caduca i han florit per segona vegada multitud de plantes silvestres i arbres fruiters des de les Terres de l’Ebre fins a la Catalunya Nord.

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia